Testimonials

Anderen over Musiceren, studeren en het brein

 

Studenten en docenten over Musiceren studeren en het brein

Deze cursus heeft me erg bewust gemaakt van de invloed van gedachten op je studieproces. Sindsdien ben ik beter in staat de verkeerde gedachtes te herkennen en te voorkomen. Daarnaast heb ik voor mijn gevoel veel inzicht gekregen in het proces waar je doorheen loopt tussen aan een muziekstuk beginnen en de uitvoering op een podium.

[bachelor student]

I really liked the course and I learned a lot about my practicing. Or better to say about what practicing is. I am really happy that I took this course because now I can save time during my practicing and I am much more relaxed on stage because I now know, that I had practiced the difficult parts in the piece. And I also learned that I can practice my musical ideas – normally they appeared on stage but it’s a better feeling if you practice them.

[master student]

De druk van een studie op het conservatorium is redelijk hoog, wat andere studenten zeggen neem ik vaak voor waar aan, want waarom zouden zij liegen? Maar daardoor ging ik aan mezelf twijfelen, waarom studeer ik geen 6 of 7 uur per dag en anderen wel? Het gaat helemaal niet om anderen! Het gaat op mezelf, en hoe ik studeer. Dat heb ik wel geleerd in de cursus.

[bachelor student]

The most thankful and important thing that I learned from this lesson is that I started to think about the practice!

[bachelor student]

Before I thought, spending long time is the best way… but now I know it’s not the truth.

[Erasmus student]

You have to think and observe yourself! )

[bachelor student]

My biggest problem was concentration. I always tried to practice hard, so I practiced without any break. The first few hours were good but soon I got tired and my mind was somewhere outside.  To get rid of this situation I learned from the lesson ‘10 minute practice’ I set the alarm every 10 minutes and practiced until  the alarm went off. So I took many breaks between whiles.

[bachelor student]

The result was amazing. I could keep my concentration longer. It is the best method that I want to even recommend to my friends. Now I realized the importance of the break.

[bachelor student]

The most useful tool was actually experiencing ‘practice’within the class, which perhaps could have been developed more with other students. (…)  By practicing in public, you have to face the reality of your methodology!

[bachelor student[

Ik herkende veel van de voorbeelden die werden genoemd. Bijvoorbeeld dat ik vaak te negatief en kritisch ben op mezelf, en me hierdoor niet laat motiveren maar juist het tegenovergestelde. Door heel gericht en geconcentreerd te studeren, me met een ding bezig te houden en me niet teveel laten afleiden door stemmetjes in mijn hoofd, zou ik al een heel eind komen.

[bachelor student]

Natuurlijk kan ik niet beweren dat ik geheel en al een veranderd mens ben, maar de lessen hebben me zeker geholpen in bijvoorbeeld het focussen. Vroeger stippelde ik nooit echt uit waar ik die dag aan wilde werken en was dan in het zingen als een blad in de wind; ik was met van allerlei bezig om uiteindelijk niets te bereiken. Echt focussen, dat wil zeggen, je studietijd opdelen in aandachtspunten, leidt nu in mijn geval tot beter resultaat. Het geeft een zekere rust in mijn hoofd (je bent niet met tig dingen tegelijk bezig), deze rust leidt tot een mate van zelfreflectie die dan weer zorgt voor een betere probleem oplossing. Dit alles voorkomt ook dat ik maar doorzing als een kip zonder kop, zonder te verbeteren, een wijze van werken die ik nog lang gekoesterd heb, maar die voor veel frustratie zorgde omdat ik me op den duur vreselijk vast zong. Mijn studeren nu wordt veel minder getekend door frustratie, omdat er meer hoop is gekomen in het kunnen oplossen van stemtechnische problemen. Het herhalen helpt, surprise, surprise en daarbij merk ik dat ik met meer nuchterheid en realisme mijn zanguitdagingen aanga.

[bachelor student]

Dankzij deze cursus ben ik meer over mezelf te weten gekomen. Het belangrijkste vind ik dat ik nu weet dat ik vaak dacht geconcentreerd te zijn, terwijl ik dat niet was. De cursus heeft mij kentekenen gegeven die erop wijzen dat je niet geconcentreerd bent, zodat ik (na enige oefening) mezelf hierop kan betrappen. Ook heb ik goede tips gekregen die ervoor kunnen zorgen de concentratie vast te houden of weer terug te krijgen. )

[bachelor student]

It changed a lot. I started to plan my daily practice time with a real an accessible goals. Before that I tried to do too many things in a day and as the result I was feeling frustrating about my less work. I started to time my practice to improve my concentration and to be able to focus in a specific thing (intonation, vibrato, colour of sound…). Before I wanted to solve a lot of things in a fast way and in short time, it just doesn’t work like that. I started to try to find as many occasions to play as I can and to play as much as I can‚ for people, it also helps to became sure and free on the stage.

[bachelor student]

Met het idee dat mijn studeren na deze cursus perfect zou zijn ben ik naar de cursus gekomen. Ik hoopte dat aan het einde van de lessen je totaal geen last meer zou hebben van podiumangst en concentratieproblemen tijdens het studeren. Onzin natuurlijk, blijkt achteraf. Logisch ook, zeker na de kennis die ik heb gekregen tijdens lessen. (…) Daarnaast vind ik het ook een leuk idee dat ik bijvoorbeeld over een jaar, of twee jaar, nog een keer de cursus kan doen en dan nadat ik alles heb geprobeerd eventueel nog overgebleven theorie kan uitproberen. (bachelor student)

[bachelor student]

Wieke is fantastic, and in her beautiful lecture she has managed to inspire us listeners to try to find in us, and in our students this special peaceful feeling that we love on the stage.
Thank you Wieke…

[docent conservatorium]

Wieke started her presentation today with expressing her strong fascination with ‘practising’. And then she shared her journey of exploration and the helpful aid of reading some popularized brain research. And the practical findings what this might mean for students. What I like is that her story is growing en deepening every time I see and hear it. In the Royal Conservatoire she is one of the teachers of a growing community of research that step by step deepens the knowledge. Wiekes story is one of the strong driving forces in this process. Communicative, practical, funny, informative, relevant.

[docent conservatorium]

I admire Wieke’s passionate and personal involvement in guiding students’ practicing. By viewing the matter of practicing from the brain activity perspective she offered a natural, non-offensive, and adjustable practice of evaluating and developing personal practicing. Additional to this, peer working may enable and increase entering to the first circle. Colleagues should share Wieke’s lessons and teachers could by presenting their own practicing in front of each other and students stimulate reflections and provide models of good (sometimes questionable) practices of practicing. From the pedagogical perspective, I keep on thinking about the 3 months learning rule, because the amount and the quality of learning styles and stimulus will certainly have a great effect on all circles of attention in the process practicing.

[docent conservatorium]

Wieke gave us great information about things sometimes teachers forget to even think of. Brain activities during and before playing. So helpful for our students to take real attitude toward proper practising and performance. She did yesterday the lesson with me, and showed me some things that immediately worked.

[docent conservatorium]

Wieke’s lecture was very enlightening. She has in her own personal way disclosed the working of the brain and uses this in very clear language, images and body-language in her lecture and in her work with students.
A very important word for me to realize is the word SENSE. When we use our senses we can do it in a relaxed, but attentive way. In that case we just are present and aware. When we start focusing, concentrating, thinking, we become self-conscious and stiff. In our work with students it is not always easy to find the right words or approach. The word SENSE will certainly help me with this!

[docent conservatorium]

 

zomercursus
musiceren, studeren
en het brein
voor muziekdocenten
editie 2018

16 t/m 23 augustus
Witteveen

Meer over
Zomercursus MSB 2018

wieke’s Blog

Wieke Karsten

aandacht voor de musicus